25 år efter att HippHipp! slog ner som en humorbomb i Sverige står det nu klart att komikerna Anders Jansson och Johan Wester återförenas 2026 för en stor Sverigeturné med den nyskrivna humorshowen ”HippHipp Live!”. För första gången tar de två vännerna sina närmast kultförklarade karaktärer Tiffany Persson, Kajan, Morgan Pålsson och Itzhak ut på vägarna. Den nya humorföreställningen har premiär på hemmaplan i Lund den 24 september och spelas därefter runtom i landet i 14 städer. Den 14 & 15 november kommer Anders och Johan till Louise De Geer i Norrköping!
”HippHipp Live!” blir mycket igenkänning men absolut inte en ren nostalgiresa. Det blir standup-liknande monologer och improvisation blandat med hisnande dialoger och direkta möten med publiken – ett format där karaktärerna inte bara återkommer, utan också prövas i vår samtid. Vad händer när Tiffany, Kajan och Itzhak tvingas brottas med allt från dejtingappar och sömnapné till barnbarn och aktivitetsarmband?
– Det är en speciell känsla att väcka våra karaktärer till liv igen, men nu på scen. Vi är nyfikna på vad som har hänt med dem under de här åren, och hur de förhåller sig till världen idag. För oss är det både ett kärt återseende och ett roligt experiment. Det är såväl bekant som helt nytt på samma gång – och publiken får följa med på resan, säger Johan Wester.
– Att jag åter ska få stå på scen med Johan och våra karaktärer känns otroligt kul – som att hitta tillbaka till en kreativ lekplats. Vi vet att publiken älskar igenkänningen, men det unika är att vi kan skapa något nytt tillsammans varje kväll – i stunden, inför ögonen på publiken, säger Anders Jansson.
När humorprogrammet ”HippHipp!” hade premiär på SVT hösten 2001 blev det startskottet för en ny era inom svensk humor. Med karaktärer som Staffanstorps stolthet Tiffany Persson, brandutbildaren Kaj-Åke Kajan Hansson, musikvetaren Itzhak Skenström, programledaren Mike Higgins och världsreportern Morgan Pålsson blandade Johan och Anders sketcher med folklig igenkänning, oväntade infall och satir. Serien blev enormt populär och etablerade komikerna som några av Sveriges roligaste.
Trots de stora framgångarna har det faktiskt aldrig blivit någon Sverigeturné för HippHipp!. Nästa år – 25 år efter genombrottet – är det äntligen dags! Hösten 2026 är det premiär för ”HippHipp Live!”, en sprakande show som för första gången tar den humor och galenskap som publiken har kommit att älska HippHipp! för, ut på landets största scener.
– Det känns som om vi äntligen ska få öppna en present som vi gav till oss själva för 25 år sedan. Vi minns vad som finns i paketet men vet inte riktigt hur det kommer krocka med den samtid vi befinner oss i nu. Det kommer bli oerhört spännande det här, inte minst för oss, säger Anders.
– Av naturliga skäl förknippar många HippHipp! med filmade sketcher, men det kanske inte alla vet är att jag och Anders faktiskt är bäst live. Vi älskar att stå på scen, showa med varandra, skapa i stunden och ta hand om publiken. Vi blir också bättre tillsammans, säger Johan.
ÖVRIG INFORMATION
Ytterdörrarna öppnar:
13:30
Garderob:
Obligatorisk garderob. Pris: 30 kr betalas med Swish.
Inget väskförbud
Du får ta med: Väskor av normaltyp, dvs handväska, ryggsäck, portfölj osv. Väskor som är större än ett A4-papper ska hängas in i garderoben. Pris 30 kr betalas enklast med Swish.
Cykelbatteri får tas med men ska vara nedlagt i väska.
Observera att ändringar kan ske. Besök denna hemsida några dagar innan evenemangets genomförande för att säkerställa att informationen inte ändrats.
Servering:
Vår servering öppnar samtidigt som ytterdörrarna.
Du kan också förbeställa din mat och dryck i samband med ditt biljettköp.
Rullstolsplats:
Rullstolsplats är inklusive en fri ledsagare. Dessa platser bokas enklast direkt via denna webbshop.
Läs mer här inför ditt konsertbesök hos oss.
Efter att ha genomfört sin största konsert någonsin på Ullevi i somras åker Darin ut på
konserthusturné våren 2026. Från storslagen folkfest till akustisk och avskalat- blir turnén Akustiskt 2026 en ny och unik möjlighet för publiken att komma nära Darin i en särskilt äkta och intim konsertupplevelse. Här blir det texterna, berättelserna och publiken som står i fokus.
Tillsammans med avskalad akustiskt sättning, får vi följa med på en nostalgisk och intim resa genom popstjärnans repertoar, som än en gång bekräftar Darins självklara plats som en av Sveriges största artister. Missa inte chansen att uppleva denna unika konsertupplevelse våren 2026!
ÖVRIG INFORMATION
Ytterdörrarna öppnas:
18:00
Servering:
Vår servering öppnar samtidigt som ytterdörrarna.
Du kan också förbeställa mat och dryck i samband med ditt biljettköp.
Garderob:
För allas trivsel och av säkerhetsskäl är ytterkläder ej tillåtna i salongen och skall hängas in i garderoben. Pris: 30 kr betalas med Swish.
Inget väskförbud
Du får ta med: Väskor av normaltyp, dvs handväska, ryggsäck, portfölj osv. Väskor som är större än ett A4-papper ska hängas in i garderoben. Pris 30 kr betalas enklast med Swish.
Cykelbatteri får tas med men ska vara nedlagt i väska.
Observera att ändringar kan ske. Besök denna hemsida några dagar innan evenemangets genomförande för att säkerställa att informationen inte ändrats.
Rullstolsplats:
Rullstolsplats är inklusive en fri ledsagare. Dessa platser bokas enklast direkt via denna webbshop.
Svartsjuka och hat leder till ond bråd död i den tragiska operan Pajazzo av Ruggiero Leoncavallo. Historien handlar om ett kringresande teaterkompani. Dess ledare Canio är konstant svartsjuk på sin hustru Nedda. Många kommer säkert att känna igen Canios stora aria Vesti la gioubba (Skratta Pajazzo). När det är dags för att spela kompaniets föreställning brister det för Canio, då i skepnaden som Pajazzo. I blint raseri ger han Nedda alternativet att ge honom namnet på hennes älskare eller döden. Nedda vägrar, och Canio sätter kniven i henne och hennes älskare som försöker rädda henne. Han arresteras direkt och ropar de kända orden till publiken: La commedia è finita! (Komedin är slut).
Mot slutet av 1800-talet blev det populärt med spanska motiv inom musiken – det mest kända resultatet är kanske Bizets Carmen. Med sitt spanska påbrå hade även Édouard Lalo också en speciell känsla för Spanien. Det får vi höra i hans sprudlande och virtuosa violinkonsert. Här möts dramatiska partier med rytmiska flamenco-motiv. Allt blandas till en sprudlande sydländsk fiesta. Den mycket efterfrågande violinisten Clara-Jumi Kang framför konserten på en Stradivarius från 1702.
Det spanska intresset spred sig även ända upp till Ryssland, där Rimskij-Korsakov skrev sitt Capriccio espagnole. Verket är baserat på spanska folkmelodier, och den sista delen, en fandango asturiano med många vackra solon, leder fram till ett sprakande slut.
Stenhammar började skriva sin ljuvliga Serenad under en vistelse i Florens. I hans musik hörs tydliga motiv från livet bland Toscanas kullar, men mot slutet av verket smyger sig ett stråk av vemod in. Kanske började Stenhammar sakna de ljusa och svala sommarkvällarna här hemma i Norden? Serenaden blev ett av Stenhammars mest älskade orkesterverk och är en av de absoluta höjdpunkterna i den svenska musikhistorien.
Våren har inspirerat många tonsättare att skriva musik. Kanske är det just naturens uppvaknande som inspirerar till skapande. Här får vi stifta bekantskap med två ganska olika vårkänslor. Debussys Printemps är mer en beskrivning av ett vårlikt inre uppvaknande, medan Boulangers D´un matin de printemps är mer konkret, med glädje och förväntan när vi lämnat mörker och kyla bakom oss.
Mikael Karlsson skrev sina tre orkestersånger på uppmaning av Anne Sofie von Otter. Hon är en av våra internationellt mest framgångsrika mezzosopraner, har hela världen som arbetsfält, och har en repertoar som sträcker sig från tidig barock till modernism, jazz och visor. Mikael Karlsson är också en framgångsrik tonsättare. År 2022 spelades hans opera Melancholia för fulla hus i Stockholm, och nu senast operan Fanny och Alexander med nio fullsatta föreställningar i operahuset La Monnaie i Bryssel. Texten till So We Will Vanish handlar om hur vår natur förstörs och hur växter och djurarter för evigt försvinner – precis som det en dag kan hända även med mänskligt liv.
I den grekiska myten har Ariadne blivit övergiven av Theseus och lämnats ensam på ön Naxos. Lyckligtvis kommer vinguden Bacchus förbi och muntrar upp den förtvivlade Ariadne. De gifter sig, och allt firas med en hejdundrande backanal. Albert Roussel beskrev den gamla grekiska legenden i sin balett Bacchus och Ariadne som hade premiär 1930 i Paris. Här kommer vi alla att dansa ut till tonerna av hans musik.
Efter bara tre framföranden lyfte Mahler ut Bluminesatsen ur sin första symfoni. Den hade fått dålig kritik och andra elaka kommentarer. Kanske passade den inte in i den övriga kompositionen. Men nu kan vi istället njuta av det här otroligt vackra stycket med trumpetsolot alldeles för sig själv.
Richard Strauss Vier letzte Lieder blev det sista han komponerade strax innan sin död 1949. Han fick själv aldrig uppleva uruppförandet som skedde i London 1950 med den norska sopranen Kirsten Flagstad. Alla fyra sånger har texter kring avsked och död, men likafullt är de bland det vackraste orkestersånger som någonsin skrivits.
Med konsertens sista verk återvänder vi till Gustav Mahler. Hans fjärde symfoni är i mindre format än de tre föregående. Den har också en genomgående ljusare karaktär, även om döden spelar upp på sin nedstämda violin i den andra satsen. I den fjärde och sista satsen möter vi åter kvällens solist, som sjunger om det fattiga barnets vision av det himmelska livet. Där dansar man och sjunger, änglarna bakar bröd. Här äter man äpplen, plommon och druvor, och mat finns i överflöd.
Schubert skrev nio symfonier men fick aldrig höra dem framföras. Hans stora C-dur-symfoni uruppfördes först 1839 i Leipzig av Mendelssohn, efter att Schumann funnit partituret i Wien. Då ansågs den svårspelad, men idag njuter vi av dess skönhet. Beethovens tredje pianokonsert skrevs nästan 30 år tidigare och uruppfördes av honom själv 1803. Konserten påminner mycket om inledningen till Mozarts tjugofjärde pianokonsert i samma tonart, c-moll. Beethoven kände väl till och beundrade den, och kanske är inledningen en slags hommage till hans store föregångare.
Önskekonserten är en av våra mest populära återkommande konserter där publiken får önska sina favoriter, både solister och musikstycken. Av alla förslag som kommer in skapar vi en riktig festlig önskekonsert.
Peter Johansson och Matilda Grün är välkända för publiken och har tidigare samarbetat med symfoniorkestern vid flera tillfällen. Under 2025 medverkade symfoniorkestern på Peters turné med Elton John-låtar, och samma år var Matilda programvärd vid jubileumskonserten för Musikgymnasiet De Geer. Nu står de på scen som solister tillsammans med Norrköpings Symfoniorkester och bjuder på sina tolkningar av publikens favoritlåtar.
Konserten är ett samarrangemang med Norrköpings Tidningar och Östgöta Correspondenten och programmet är delvis hemligt ända fram tills orkestern sitter på scenen.
Med operetten Läderlappen av Johann Strauss den yngre får du en riktig trettondagskaramell att njuta av. Att det också medverkar en stor ensemble av unga svenska sångare gör bara upplevelsen ännu mer spännande. I den här operetten finns också det mesta – vackra arior, smäktande valser, glada polkor och en fullständigt knasig handling. Här försöker alla vara någon annan än de själva är, och alla vill komma på fest hos Prins Orlofsky. Tjänsteflickan Adéle förklär sig till en fin dam, Dr. Falke blir Markisen Renard, Eisenstein som egentligen skulle sitta i fängelse är plötsligt på fri fot, och hans fru Rosalinda dyker upp som en förförisk ungersk grevinna. Fängelsedirektören som också kommit, presenterar sig som Chevalier Chagrin. Allt slutar som du förstår, i fullständigt kaos, och alla hamnar i finkan. Men underbart roligt är det, och med musik som länge lever kvar efteråt.
Pausmeny för dig som förbeställt serveras i första pausen som är 25 minuter.
Det blir rytm, glädje och folkmusikalisk fest när Folk All-in Band (FAB) möter Norrköpings Symfoniorkester under Norrköpings Folkmusikfestival. FAB är det 15 personer starka bandet som gör skandinavisk folkmusik till en pulserande upplevelse. Karl-Johan Ankarblom har arrangerat musiken för stråkar, blås och rytmsektion, och står också bakom den symfoniska förvandlingen när FAB nu möter full orkesterklang. Det blir sväng, skratt, känsla – och fullt ös från första tonen. Var beredd på att dansa i bänkraderna.