Ingår i konsertserien Lyxiga lördagar. Läs mer om abonnemang här.

Konserten inleds med en driven och inspirerad uvertyr av den polska kompositören och violinisten Grazyna Bacewicz, som under andra hälften av 1900-talet skapade en unik musikalisk värld i den modernistiska fåran. 

Med detta framförande av Allan Petterssons tionde symfoni är Christian Lindberg och Norrköpings Symfoniorkester i mål med sitt gemensamma projekt att framföra och spela in samtliga av Petterssons symfonier. 

Den tionde symfonin skrevs 1972 och uruppfördes av Radiosymfonikerna i en direktsänd TV-konsert. Allan Pettersson kämpade hela livet med svåra sjukdomsperioder. Det år symfonin komponerades var han inlagd i över nio månader på Karolinska Sjukhuset i Stockholm för en komplicerad njursjukdom. Det var också där han komponerade större delen av verket. Allan Pettersson beskrev själv symfonin som ”ett slag i ansiktet”. Det är ett verk där kamp och uppgivenhet ständigt växlar – ett tillstånd som också präglade hans eget liv. Trots att han drabbades hårt av olika svårigheter i livet, lyckades han skriva 16 stora symfonier, två violinkonserter och mycket annat. Allan Pettersson har också blivit Sveriges genom tiderna störste symfoniker. 

Stravinskys Petrusjka började skrivas som en pianokonsert, vilket tydligt hörs i musiken. Men den framstående balettmästaren Sergej Djagilev övertalade Stravinsky att ändra konserten till en balett. Den uruppfördes 1911 av den Ryska Baletten i Paris med Nijinsky i huvudrollen som dockan Petrusjka. Handlingen tilldrar sig på en vintermarknad där en dockteater uppträder. Petrusjka uppvaktar den vackra Ballerinan, men hon är inte det minsta intresserad. Då råkar han i bråk med den store Moren som också kurtiserar Ballerinan. Moren dödar Petrusjka med sin långa sabel. Publiken blir förfärad, men dockspelaren förklarar att han ju bara är en docka fylld med halm. Men Petrusjkas ande återuppstår och räcker långnäsa åt både dockspelaren och åskådarna. 

Program

Grażyna Bacewicz Uvertyr för symfoniorkester   
Allan Pettersson Symfoni nr 10 
Paus 
Igor Stravinsky Petrujska 

Hösten 2025 kommer Norrköpings Symfoniorkester att producera och uruppföra en nyskriven pjäs, Den hemsökta herrgården, av Niclas och Ingelin Angerborn.

Berättelsen i Den hemsökta herrgården kretsar kring två flickor Maja och Ellen, som på besök hos Majas morfar dras in i ett spännande äventyr i den övergivna och förfallna herrgården. Solen skiner, och allt känns idylliskt och mysigt, men det finns något som stör den fridfulla atmosfären – i närheten ligger Svartberga Herrgård, en gammal, övergiven och förfallen byggnad som inte har haft några boende på många år.

Rykten om att det spökar där har florerat länge, men Majas morfar avfärdar dem bestämt. ”För spöken finns ju inte!”, säger han. Trots morfars försäkringar tycker Maja och Ellen att herrgården ser både mystisk och läskig ut. Nyfikenheten är dock starkare än rädslan, och de bestämmer sig för att ta sig dit. Till deras förvåning står ytterdörren plötsligt öppen när de kommer fram. Kan det ha flyttat in någon i det gamla, övergivna huset? Eller är det möjligt att någon fortfarande bor där…?
Följ med Maja och Ellen på deras äventyr när de tillsammans med Norrköpings Symfoniorkester skapar en mysrysarkonsert som bjuder på skratt, kalla kårar och stämningsfull musik.

Ingelin Angerborn är barnboksförfattaren som är känd för sina omtyckta mysrysare. Hon har skrivit över femton böcker i genren, som älskas av hennes hängivna läsare. Flera böcker har spelats som teaterföreställningar och filmen RUM 213 bygger på hennes bok med samma namn. Niclas Angerborn är skådespelare, regissör och manusförfattare.

Ingår i konsertserien Liten torsdagLäs mer om abonnemang här.

Antonín Dvořáks andra cellokonsert i h-moll räknas till en av de populäraste i genren. Redan 1865 komponerade han ett utkast till sin första cellokonsert i A-dur, men verket fullbordades aldrig av tonsättaren. Dvořák avböjde länge vännen Hanuš Wihans vädjan att komponera en andra cellokonsert, men så småningom gick han med på att skriva en konsert till sin vän. Uruppförandet genomfördes dock inte med Wihan som solist utan med Leo Stern i London 1896 dirigerad av Dvořák själv.

I Jacob Mühlrads Resil I – ett verk inspirerat av Carl Folkes forskning om människan och livet på jorden, möter vi här en annan klangvärld. Musiken tolkar panarkiska system, komplexa system av liv över tid och rum och det förutsägbara och överraskande. Med sina suggestiva klanger skapar Mühlrad en tidlös och gripande upplevelse. Han är en av Sveriges mest spännande samtida tonsättare, och hans musik präglas av en stark känslomässig laddning.  

I början av 1877 fick Tjajkovskij ett brev som skulle förändra hans liv. Det var undertecknat Nadesjda von Meck, en förmögen änka som älskade hans musik och insisterade på att få stödja honom. Den ständigt panke och ångestridne tonsättaren hade därmed fått en mecenat! Men också en vän, även om de aldrig kom att träffas. Deras intima brevväxling pågick i fjorton år och Symfoni nr 4 kom till i samspråk dem emellan. Han tillägnade den sin ”bästa vän”, men nämnde aldrig von Meck vid namn. Den berömda inledningen, med sina mäktiga hornfanfarer, sätter tonen för en symfoni fylld av dramatiska svängningar. Finalen, med sin livfulla energi och rytmiska intensitet, griper tag i lyssnaren och förmedlar känslan av att trotsa mörkret och omfamna livets kraft. 

Program

Jacob Mühlrad Resil I
Antonín Dvořák Cellokonsert 
Paus
Pjotr Tjajkovskij Symfoni nr 4

Vid konserten uppmärksammas att år 2025 är 250-årsjubileet av judiskt liv i Sverige. 

Operan Parabola and Circula av den amerikanska tonsättaren Marc Blitzstein, skriven 1929–1930, upptäcktes i samband med forskning om musiklivet på skolan Bauhaus. Operan skulle ha uruppförts på Dessau Theater, men så blev det aldrig. Nu, nästan hundra år senare, är det världspremiär. I operan, som är i en akt, berättas den tragiska historien om kärleksparet med de geometriska namnen Parabola och Circula – om hur strömningar i samhället och påtryckningar skapar tvivel, vilket leder till splittring och död.

Marc Blitzstein var vän med Leonard Bernstein, och vid uruppförandet av operan kommer vi även att få höra Bernsteins Symfoni nr 2, The Age of Anxiety (tidens ångest), skrivet 1949 och baserad på en dikt av W.H. Audens med samma namn. Verket utforskar den osäkerhet och ångest som präglade efterkrigstiden. Fyra karaktärer samlas på en bar och diskuterar sina liv och existentiella frågor. Bernsteins blandning av klassiska och jazziga element speglar den tidens oro och förändring. Symfonin kallas ibland för en pianokonsert, då den egentligen är skriven för solopiano och orkester. Här spelas den virtuosa stämman av den amerikanske pianisten Tzimon Barto.  

Bilden: Kurt Schmidt, The Man at the Control Panel, around 1924, Bauhaus-Archiv Berlin
 

Program

Marc Blitzstein Parabola and Circula, uruppförande, opera i en akt, libretto av George Whitsett
Paus 
Leonard Bernstein Symfoni nr 2 ”The Age of Anxiety” 

Ingår i konsertserien Stor torsdagLäs mer om abonnemang här.

En gemensam nämnare för Beethoven och Gershwin är kanske inte lätt att finna, men i bådas musik står ofta det rytmiska i centrum. Det gäller naturligtvis i Gershwins musik, men också i Beethovens sjunde symfoni, där exempelvis den kända långsamma satsen bygger på en femtonig rytm som varieras på alla tänkbara sätt. I den sista satsen återfinns ett rytmiskt motiv på sju toner som ligger som en dansrytm i hela satsen.

Gershwins pianokonsert skrevs efter succén med Rhapsody in Blue. Även om stilen är mer klassisk, lyser jazzmotiven igenom, och både blues, charleston och ragtime skymtar fram.  Pianisten Tzimon Barto får verkligen briljera i den virtuosa pianostämman. Beteckningen Grandioso som återfinns på några ställen i pianostämman ger en tydlig fingervisning om detta. 

Program

Ludwig van Beethoven Coriolanus, uvertyr
George Gershwin Pianokonsert
Paus
Ludwig van Beethoven Symfoni nr 7

Ingår i konsertserierna Förstklassiker och Lyxiga lördagar. Läs mer om abonnemang här.

I det här programmet ryms alla känslor. Vi börjar med Stenhammars passionerade och jublande Excelsior! Verket skrevs för Berlinerfilharmonikerna och uruppfördes också av dem 1896. Här svallar alla känslor fritt och allt strävar uppåt mot ljuset.  

I Chaussons Poème de l´amour et de la mer möter vi kärleken i syrenernas tid med havets vågor som glittrar i bakgrunden. Livet tillsammans med den man älskar är som allra vackrast, men kärleken försvinner och havets dyningar rullar obarmhärtigt vidare. Nu är det höst, och de torra löven rasslar över stranden där solen har gått i moln.  

Berlioz skrev sin fantastiska Symphonie fantastique 1830. I symfonin skildras en konstnärs olyckliga kärlek till en berömd skådespelerska. Konstnären försöker glömma sin passion med hjälp av ett opiumrus, men detta får en motsatt effekt. Han upplever att han mördar sin älskade, förs till giljotinen, avrättas och hamnar till slut på en häxsabbat. Där möter han äntligen sin älskade, men nu har även hon förvandlats till häxa.

Program

Wilhelm Stenhammar Excelsior! 
Ernest Chausson Poème 
Paus
Hector Berlioz Symphonie fantastique

Välkommen till en härlig operakväll i samarbete med Vadstena-Akademien – en konsert fylld av känslor och storslagen musik. Årets sångsolister är Karin Blom, Lova Kollberg och Ebba Lejonclou. I den här konserten bjuder solisterna på välkända sånger från operascenen. 

Låt dig svepas med av denna resa genom några av operans mest oförglömliga melodier. Här finns passion, elegans och dramatik i en kväll med odödliga operatoner.

Unga Symfoniker Öst (UngSO) är en orkestersatsning som ger unga musiker möjlighet att spela symfoniorkester på högre nivå – vår alldeles egen symfoniorkester för ungdomar med anknytning till regionen med omnejd. 

Ett samarbete mellan Kulturskolorna i Östergötland, De Geergymnasiet Musik, Lunnevads folkhögskola, Norrköpings Symfoniorkester och Östgötamusiken med stöd från Riksförbundet Unga Musikanter.
Välkommen till en konsert med framtidens stjärnor!

Program

Musik av Bacewicz, Bernstein, Prokofiev, Smyth, Tower m fl