Med operetten Läderlappen av Johann Strauss den yngre får du en riktig trettondagskaramell att njuta av. Att det också medverkar en stor ensemble av unga svenska sångare gör bara upplevelsen ännu mer spännande. I den här operetten finns också det mesta – vackra arior, smäktande valser, glada polkor och en fullständigt knasig handling. Här försöker alla vara någon annan än de själva är, och alla vill komma på fest hos Prins Orlofsky. Tjänsteflickan Adéle förklär sig till en fin dam, Dr. Falke blir Markisen Renard, Eisenstein som egentligen skulle sitta i fängelse är plötsligt på fri fot, och hans fru Rosalinda dyker upp som en förförisk ungersk grevinna. Fängelsedirektören som också kommit, presenterar sig som Chevalier Chagrin. Allt slutar som du förstår, i fullständigt kaos, och alla hamnar i finkan. Men underbart roligt är det, och med musik som länge lever kvar efteråt. 

Pausmeny för dig som förbeställt serveras i första pausen som är 25 minuter.

Det blir rytm, glädje och folkmusikalisk fest när Folk All-in Band (FAB) möter Norrköpings Symfoniorkester under Norrköpings Folkmusikfestival. FAB är det 15 personer starka bandet som gör skandinavisk folkmusik till en pulserande upplevelse. Karl-Johan Ankarblom har arrangerat musiken för stråkar, blås och rytmsektion, och står också bakom den symfoniska förvandlingen när FAB nu möter full orkesterklang. Det blir sväng, skratt, känsla – och fullt ös från första tonen. Var beredd på att dansa i bänkraderna.

Béla Bartók lämnade sitt hemland Ungern och emigrerade till USA 1940. Kriget och den politiska situationen i hemlandet gjorde att han inte kunde förmå sig att stanna i Europa. Ändå kände han sig aldrig hemma i New York, där han slog sig ner. I den tredje pianokonserten kan man kanske också spåra en stark hemlängtan. Bartóks musik är på många sätt förankrad i traditionell ungersk musik, även om den har sitt alldeles personliga tonspråk. Det skymtar också fram i den tredje pianokonserten, som trots att den skrevs när tonsättaren insjuknat i leukemi, har en ljus och dansant karaktär. Konserten blev det sista verk Bartók skrev, och han fick aldrig uppleva uruppförandet 1946. 

Anton Bruckners fjärde symfoni kallas ofta den romantiska. Det finns också skäl för namnet, speciellt när man lyssnar till inledningen, där valthornen tycks förkunna gryningen och början på en ny dag. Horntemat dyker upp i olika skepnader genom hela symfonin. Det känns som om naturen, skogen och det lantliga livet finns närvarande. Bruckner hade själv växt upp i en liten by utanför Linz i en familj med elva barn. Ändå är det monumentala som utmärker Bruckners musik. Någon har uttryckt att det är som att vandra runt i en stor katedral, och visst kan man uppleva att musiken bygger höga valv med vackra glasmålningar där ljuset faller in. 

Välkommen till en sprudlande familjekonsert där hundratals barn sjunger tillsammans på De Geerhallens stora scen. Det blir sång, musik och dans tillsammans med musiker ur Norrköpings Symfoniorkester och lärare från Kulturskolan. Tvåornas Kör är en verksamhet vid Kulturskolan som riktar sig till alla elever i årskurs 2 i Norrköpings kommun. Genom körsång får eleverna uppleva och arbeta med sångglädje, gemenskap, rörelse och lärande. Konserten är ett tillfälle för att mötas och tillsammans känna glädje och stolthet i vårt fina konserthus.

å sportlovet samlas musicerande ungdomar från hela länet och bildar Sportlovsorkestern. Några av Norrköpings Symfoniorkesters musiker coachar ungdomarna. Hårt repetitionsarbete resulterar i härliga konserter med välkänd musik från både klassiska mästare, folkmusik och filmens värld. Kom och se och lyssna till framtidens stjärnor!

En av årets mest populära konserter är mötet mellan Norrköpings Symfoniorkester och De Geergymnasiet Musik. En fartfylld konsert med sång, dans, och mycket musik i blandade genrer, av och med avgångsklassen ES23C från De Geergymnasiet Musik.

Mötet mellan eleverna i och symfoniorkesterns musiker har blivit en omtyckt tradition och en favorit för både publik och musiker.

Schumanns Cellokonsert med Jakob Koranyi

Isländsk musik förekommer inte så ofta på konsertprogrammen. De senaste åren har dock fler och fler samtida isländska tonsättare börjat spelas runt om i världen. Maria Huld Markan Sigfúsdóttir är en av dem. Det här är den första gången hennes musik spelas av Norrköpings Symfoniorkester.

Schumann fick aldrig höra sin cellokonsert framföras. Först tio år efter hans död fick den sin premiär. Konserten utmärker sig genom sin inåtvända och meditativa karaktär, ett ovanligt grepp i mitten av 1800-talet då det virtuosa och ekvilibristiska ofta fick stå i centrum. Men det finns något fängslande i de vemodiga soloslingorna som ofta ligger i cellons låga lägen. Dramatik finns naturligtvis också, som växlar med ögonblick av ljus. Det är en underbart vacker konsert att försjunka i.

Sibelius första symfoni däremot är full av energi, då den första satsens inledande, nästan lite ödsliga klarinettsolo leder över i ett livsbejakande allegro. Symfonin skrevs när förryskningen av det tidigare relativt fria storfurstendömet Finland satte fart på allvar. I symfonin kan man kanske också finna drag av motstånd och kamp. Men allra viktigast är att Sibelius här manifesterar sig som en symfonisk mästare med en alldeles personlig stil – en stil som vi kan tycka är omisskännligt finsk. 

Haydns Il mondo della luna, Holsts Planeterna och Schönbergs Verklärte Nacht

Joseph Haydn kunde nog inte föreställa sig att man en dag skulle kunna resa till månen. Likafullt skrev han en opera om livet där. Fast egentligen var det bara ett skämt av en kärlekskrank amatörastronom för att få gifta sig med dottern till en nyfiken äldre man. Lurad blev han i alla fall, och operan slutar förstås lyckligt. Här hör du uvertyren. 

Riktig kärlek handlar det däremot om i Arnold Schönbergs underbart vackra Verklärte Nacht från 1899. Ett förälskat par vandrar tillsammans i månskenet. De samtalar om ett svårt dilemma, men i det strålande månljuset blir det kärleken som övervinner allt. 

Visst har vi någon gång blickat upp mot natthimlen och försökt hitta planeter och stjärntecken bland virrvarret av stjärnor. Efter en diskussion om astrologi med sina vänner blev Gustav Holst inspirerad att skriva sitt stora verk Planeterna. Alla planeter i vårt solsystem (förutom Pluto) beskrivs utifrån sin karaktär, men också från sin astrologiska aspekt. Titlarna på varje sats ger en fingervisning om detta; March – the Bringer of WarVenus – the Bringer of PeaceUranus – the Magician etc. Verket har blivit ett av de mest älskade i den brittiska repertoaren, och delar har även förekommit i många filmer.

Möt orkestern i vardagen! Välkommen in i De Geerhallen på öppen repetition. Mellan kl 11.50 och 12.45 får du lyssna på musik från veckans konsert, och se vad musikerna i din symfoniorkester gör på dagarna. 

En magisk kväll i Louis de Geers bistro inviger årets upplaga av Norrköpings Folkmusikfestival.
Stråkar ur Norrköpings Symfoniorkester och duo Hedin & Meidell bjuder på ett möte mellan kammarmusik och svensk folkmusik – från nu och då. 

Stråkkvartetten spelar musik av Johann Sebastian Bach, Johan Helmich Roman samt arrangemang av Karl-Johan Ankarblom och The Danish String Quartet med flera. Folkmusikduon Hedin & Meidell har öppnat arkiven och hittat en orörd låtskatt. 
Idas barockviolin och Johans olika nyckelharpor skapar rika klangvärldar när duon rör sig genom låttraditionens skiftande former och barockens sirliga uttryck. Musiken tar avstamp i 1700-talet men sträcker sig ända in i vår tid. Den formas av Idas många spelsätt och influenser från både när och fjärran, samt av Johans unika sätt att ackompanjera och tänja på nyckelharpans gränser. En musikalisk upplevelse där gammal musik får nytt liv i täta arrangemang och ett innerligt samspel.

Den här konserten är en del av Norrköpings Folkmusikfestival.
Om du har festivalbiljett kan du gå på konserten utan att köpa en extra biljett.

För dig utan biljett kostar konserten 150 kr.

Medverkande

Johan Hedin- nyckelharpor
Ida Meidell Blylod- barockviolinPris utan festivalbiljett

Stråkkvartett

Anders Åkered-fiol
Sonja Vrieze- fiol
Karin Svanberg Ancker-viola
Kevin Kirs Verstege- cello