Mål & syfte

Olika företagsevent, konferenser och kongresser är viktigt för att samlas, utbyta tankar, skapa relationer, ta beslut, stärka varumärket, stoltheten hos medarbetare och även för att göra avtryck som genererar uppmärksamhet såsom press. De skapar också vi-känsla även om man kanske är utspridda över ett geografiskt område till vardags. Just att ta ett kliv utanför vardagen är väldigt viktigt för att något nytt ska uppstå – man tänker lite utanför sin vardagsbox om man lyfts ur den helt enkelt.

Eventmarknadsföring fungerar, men för att optimera avkastningen på din investering är det viktigt att ha tydliga syften och mål med insatserna. När du kommer till oss är det din viktigaste hemläxa – vad är ert syfte och mål med eventet? Utifrån det kan vi guida dig rätt för att uppnå detta syftet och dessa mål. Är det punktinsatser du behöver så hjälper vi dig med det, men vi kan även göra hela jobbet, från start till mål.

Mötesformer

Att fundera på mötesformer kan vara allt från att kategorisera ditt event som en kick off, gala, fest eller konferens, till att bestämma hur det ska utformas. Gäller det exempelvis en kongress måste ofta vissa förutbestämda mönster följas, men det finns mycket man ändå kan göra med de andra byggstenarna för att skapa en wow-känsla!

Mötesformer kan också påverkas av en så grundläggande sak som möblering. Ska ni sitta i skolsittning eller bio? Kanske öar? Det finns flera alternativ och känner du dig osäker kan vi vägleda dig i valet som passar ert syfte bäst.

En trend är att hitta nya mötesformer, som att ha möten under promenader, en så kallad walk n’ talk eller en kreativ, annorlunda konferens där deltagarna skapar och bidrar med innehållet, en så kallad unconference (eller knytkonferens).

Projektledning

Det är bara att säga som det är, ett event kräver mycket planering. När allt känns sådär perfekt, allt klaffar, stämningen är precis så bra som man önskade, det känns otvunget och spontant – då ligger det mycket och bra planering bakom. Har ni inte riktigt tiden eller erfarenheten av att producera event så kan ni överlämna projektledningen åt oss.

Det finns några saker som man ibland blandar ihop. Projektledning, eventproduktion och eventledning. Här kommer en liten förklaring:

Projektledning: Här handlar det om att rodda allt från början till slut. Budget, tidslinjer, koordinering, samordning av beställningar, minutscheman osv.

Eventproduktion: Här koncentrerar man sig på skapandet av eventet i form av idéer för vad, hur och när. Hur man uppnår mål och önskat syfte i hela processen. Från det att det första Save-the-date-kortet landat hos en inbjuden gäst, till vilka aktiviteter, underhållning, tema, happening, förtäring, utskick efter (som tack för senast) och eventuell utvärdering osv. ska genomföras.

Eventledning: Detta innebär att leda eventet när det är dags, på plats. Se till att allt det där man planerat utförs in i minsta detalj. Det kan vara nog så svårt då ett event består av människor och således blir en väldigt organisk process där mycket kan hända, vilket kräver en bra B- och ibland C-plan.

Lugn! Vi hjälper dig med allt!

Annika Nyström, försäljningschef på Louis de Geer Konsert & Kongress

Intresserad av konferens eller företagsevent?

Kontakta mig så berättar jag mer om hur vi på Louis de Geer kan hjälpa er!

Annika Nyström

Försäljningschef
011-15 50 30
annika.nystrom@ldgab.se