Mahlers femma

10
dec
2022
10 dec


2022
15:00 (14.30 Introduktion med Henrik Marmén)
Louis de Geer

Längd: 2 h inkl paus
Arrangör: Norrköpings Symfoniorkester

Köp biljett

Förändring i programet, Mozarts Sinfonia concertante för blåsare och orkester ersätts av Aaron Coplands klarinettkonsert.
Copland skrev sina första verk på 1920-talet i tidens modernistiska och avantgardistiska anda, men övergick sedan till att alltmer hämta inspiration från folkmusiken. Under 1930-talet förenklade Copland sina kompositioner ytterligare, något som bidrog till att han stämplades som populist av kritiker men samtidigt tillgängliggjorde honom för en bredare publik. Klarinettkonserten tillhör ett av Coplands mest kända verk. Strax efter att Copland komponerat sin symfoni nr 3, 1947 gav jazzklarinettisten Benny Goodman honom i uppdrag att skriva en konsert för klarinett. Copland införlivade många jazzelement i sin konsert. Om stycket skriver Copland: ”The instrumentation being clarinet with strings, harp, and piano, I did not have a large battery of percussion to achieve jazzy effects, so I used slapping basses and whacking harp sounds to simulate them. The Clarinet Concerto ends with a fairly elaborate coda in C major that finishes off with a clarinet glissando – or ”smear” in jazz lingo.”


Med Symfoni nr 5 från 1902 inleder Gustav Mahler en ny period i sitt komponerande; ett modernare tonspråk och han länkade inte längre till sång. Symfonin inleds med ett välkänt trumpetsolo, med samma rytmiska motiv som Beethovens femte symfoni, ta ta ta taa.

Det ofta framförda berömda adagiettot med stråkar och harpa är nästan smärtsamt vackert. Det användes i filmen Döden i Venedig, baserad på kortromanen av Thomas Mann som döpte huvudpersonen efter Mahler. En musikaliskt och känslomässigt stor symfoni som orkestern avslutar triumfatoriskt.

Text: Catarina Ek

Löjromstallrik med Champagne i champagnebaren Upstairs

Boka löjromstallrik

Pausmeny

Bokning är inte längre möjlig.

Du kanske också är intresserad av

No items found
Alla evenemang