59 mkr till besöksnäringen i Norrköping

Under 2018 besökte 140 000 människor Louis De Geer Konsert & Kongress. För Norrköping som stad innebar det 59 mkr till besöksnäringen.
– Louis De Geer är en stor angelägenhet för alla som sysslar med besöksnäring i Norrköping, säger Mikael Åhrberg, hotelldirektör Scandic Hotels.

Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB har i uppdrag att sälja, marknadsföra och utveckla anläggningen samt att stärka Norrköping som en attraktiv stad avseende konferenser, kongresser, nöjen och evenemang. Bolaget ska bidra till att ge kommunens invånare och besökare ett brett utbud av upplevelser och aktiviteter och därmed även bidra till positiv utveckling inom besöksnäringen och kommunen.

– För att få bättre kunskap om vad vår anläggning har för betydelse för besöksnäringen i Norrköping kontaktade vi HUI Research och bad dem att värdera anläggningens turistekonomiska effekter i kommunen. Vi är väldigt glada och stolta över resultatet som visar att både turister och Norrköpingsbor konsumerar på hotell, i handeln och caféer och restauranger i samband med sitt besök hos oss, säger Liselotte Andersson, t f VD på Louis De Geer.
– Utbyggnaden av Scandic Strömmen är Louis De Geer del och orsak till. Vi hade aldrig kunnat göra den satsningen om inte vi fick ta del av de konferensgäster som kommer hit, säger Mikael Åhrberg.

Under 2018 hade Louis De Geer närmare 104 000 evenemangsbesökare och 36 000 mötesbesökare på Louis De Geer som totalt omsatte 59 mkr i samband med besöket i Norrköping. Dessa besökare var turister i vår stad, alltså bor utanför Norrköpings kommun.
Men även invånarna i Norrköping besöker anläggningen i samband med konsert eller konferens. Den kvarhållna konsumtionen, alltså konsumtion som stannar i kommunen tack vare att olika evenemang äger rum i hemkommunen och spenderas här i stället för någon annanstans, uppgick till 17 mkr som är kopplat till besökare till Louis De Geer.


Mikael Åhrberg och Liselotte Andersson