Vi <3 Norrköping

Måndag igen, och vi ser tillbaka på en vecka då vi var på plats i Stockholm under Möten & Eventsmässan och gjorde det vi gillar mest – pratade om vårt älskade Norrköping! Vi vill tacka alla besökare i montern för trevliga samtal! Utöver det ett stort tack till vår leverantör Sänkdalens glass för samarbetet i montern, likaså till alla härliga kunder som kom på vår kvällsaktivitet med Stora Möten.

Varför pratar vi om Norrköping då? Förutom att vara en arena för nöjen som konserter och olika arrangemang, så är vårt viktigaste uppdrag att sälja in Norrköping som mötesstad. Det innebär att vi varje dag berättar om Norrköping i olika forum. Du kanske har hört talas om platsmarknadsföring/place branding? Kanske även om den snabbt växande besöksindustrin? Varför är det så viktigt då och vad är det? Ekonomigurun Kotler beskriver det såhär “Platsmarknadsföring innebär att utveckla en plats för att tillfredsställa behoven i de utvalda målgrupperna. Platsmarknadsföring lyckas när invånare och näringsliv är nöjda och förväntningarna hos besökare och investerare uppfylls”. Och vikten av det? Jo, för att en kommun ska blomstra behövs en levande miljö där man vill bo, leva och verka. Att behålla innevånare som vuxit upp här, att attrahera nya och till exempel kunna locka rätt kompetens till näringslivet innebär fler som betalar skatt. Skatt som ska driva välfärd i form av skola, vård och omsorg.

Förr stod industrier som väverier, smedjor och pappersbruk som huvudsakliga arbetsgivare i Norrköping. Pappersindustrin, det har vi kvar i form av vårt stolta Holmen, även om de inte längre huserar i Louis De Geers lokaler. Men väverierna har ersatts av bl a företag inom innovation, visualisering, forskning och besöksnäring. För varje konferens eller event som vi lyckas locka till Norrköping, kommer ett stort antal affärsturister till staden och spenderar pengar – på mat, på boende, på resor, på shopping och på upplevelser. Dessutom kommer så många som 40% av affärsturister tillbaka till orten de varit på i affärsärende, som privatturister. Och spenderar pengar – åter igen på mat, på boende, på resor, på shopping och på upplevelser. Under 2015 skapade Louis De Geer en turistekonomisk omsättning på 41 miljoner, 2016 års siffror sammanställs just nu. Det skapar underlag för handeln och de skatteintäkter till kommunen som ska driva välfärden. I detta sammanhang gäller ordspråket ”syns du inte, finns du inte”. Därför måste vi också arbeta hårt på vårt erbjudande som mötesarena och kommun, för att kunna sälja in just Norrköping gentemot alla andra hungriga konkurrenter (läs städer).

Besöksnäringen är en av de snabbast växande, och dessutom en mycket viktig näring då det gäller att få det första jobbet. Det finns många instegsjobb i branschen, och det behövs för alla de som behöver få en start i sitt CV och börja bygga sitt yrkesliv och möjlighet till egen försörjning. Omvärlden förändras, och där man förr kanske fick sitt första jobb på verkstadsgolvet, är det nu i vår servis eller kanske som guide på Kolmården.

Som avslutning kommer här lite hard facts i form av en film! Du kommer förstå vad jag menar, när jag säger att platsmarknadsföring är viktigt, för att vi ska få vår marknadsandel av den enorma besöksindustrin. Vi fortsätter att sprida vår kärlek till Norrköping, är du med?

//Malin

Svensk besöksnäring – en tillväxtnäring from Svensk Turism AB on Vimeo.